طرح توجیهی تولید تایر موتورسیکلت

مقاله پیش رو ” طرح توجیهی تولید تایر موتورسیکلت” است. تایر موتورسیکلت یکی از اجزای کلیدی در موتور سیکلت است که  نقش بسیار مهمی در عملکرد و ایمنی موتورسیکلت ایفا می‌کنند. تایر موتور سیکلت بر اساس نوع کاربرد به چهار نوع مختلف تقسیم می شوند:

  • تایرهای جاده‌ای
  • تایرهای آفرود یا خاکی
  • تایرهای مسابقه‌ ای
  • و تایرهای همه ‌منظوره.

این محصول، معمولاً شامل چهار بخش اصلی می‌شوند:

لایه‌های بیرونی (Tread) که از لاستیک مقاوم ساخته شده و به ‌طور مستقیم با سطح زمین در تماس است.

بیشتر بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

لایه میانی که این بخش خود به چهار قسمت تقسیم می شود:

    1. لایه زیرین (Under Tread) این لایه دقیقاً زیر لایه بیرونی تایر موتورسیکلت قرار دارد و وظیفه اصلی آن جذب شوک ‌ها و ضربات وارده بر تایر است.
    2. لایه نایلونی یا پلیمری (Carcass or Ply Layers) که این لایه‌ در زیر لایه زیرین قرار دارد و در واقع، ساختار اصلی تایر موتورسیکلت را تشکیل می ‌دهد؛ از الیاف نایلون، پلی‌استر، یا دیگر مواد مصنوعی ساخته شده‌ و به تایر شکل می ‌دهد.
    3. لایه‌های سیمی (Belt Layers) که این لایه از سیم‌ های فولادی یا مواد تقویت‌کننده دیگری ساخته شده است و وظیفه اصلی آنها افزایش استحکام تایر موتورسیکلت و جلوگیری از سوراخ شدن آن است.
    4. دیواره‌های جانبی (Sidewalls) که این بخش از لبه رینگ تا لبه بالایی لایه بیرونی امتداد دارد و به محافظت از ساختار داخلی تایر موتورسیکلت کمک می‌کنند؛ همچنین وظیفه جذب ضربات و لرزش ‌ها را بر عهده دارد.

طرح توجیهی تولید تایر موتورسیکلت

 

  • لایه‌های داخلی ضد نفوذ است و مانع از خروج هوا از داخل تایر می ‌شود. در تایرهای بدون تیوب یا تیوب‌ لس، این لایه به عنوان مانع اصلی در برابر نشت هوا عمل می ‌کند.
  • لبه ‌ها یا طوقه ‌ها (Beads)، این قسمت شامل سیم ‌های فولادی می شود که در لاستیک جاسازی شده‌ اند و به لبه داخلی تایر نزدیک می‌ شوند و وظیفه اصلی آنها این است که تایر را به ‌طور محکم به رینگ بچسبانند؛ همچنین، از لغزش تایر بر روی رینگ جلوگیری کنند.

چشم انداز آینده تولید انواع تایر موتورسیکلت

در این قسمت از طرح توجیهی تولید تایر موتورسیکلت، چشم ‌انداز آینده تولید آن در ایران و جهان را بررسی خواهیم نمود. در کشورهایی مانند هند، چین و کشورهای جنوب شرق آسیا، به دلیل تراکم جمعیت و نیاز به وسایل نقلیه مقرون به صرفه، تقاضا برای موتورسیکلت افزایش یافته است. این رشد تقاضا می ‌تواند به توسعه صنعت تایر موتورسیکلت کمک نماید. ایران ظرفیت بالایی برای تولید تایرهای موتورسیکلت دارد. شرکت ‌های داخلی می ‌توانند بر روی فناوری ‌های جدید سرمایه گذاری کرده و با بهبود کیفیت محصولات، رقابت‌ پذیری شان را افزایش دهند. اما چالش اساسی در ایران، تحریم‌ های اقتصادی و محدودیت‌ های واردات مواد اولیه و فناوری است. با این حال، همکاری با شرکت ‌های خارجی و استفاده از دانش بومی می ‌تواند به غلبه بر این چالش ‌ها کمک کند.

به‌طور کلی، اینطور به نظر می آید که آینده طرح توجیهی تولید تایر موتورسیکلت روشن است و با توجه به رشد فناوری و تغییر نیازهای بازار، این صنعت پتانسیل بالایی برای نوآوری و توسعه دارد.

طرح توجیهی تولید انواع تایر موتور سیکلت

 

 

واحدهای داخلی فعال در زمینه تولید تایر موتورسیکلت

در این قسمت از طرح توجیهی تولید تایر موتورسیکلت، لازم است آمار و اطلاعات واحدهای تولیدی داخلی فعال در زمینه تولید تایر موتورسیکلت آورده شود. بر اساس اطلاعات منتشر شده، در حال حاضر، استان آذربایجان غربی بیشترین حجم تولید تایر رادیال موتورسیکلت را به خود اختصاص داده است. همچنین، استان تهران بیشترین حجم تولید تایر بایاس موتورسیکلت را دارد. محصولات و ظرفیت تولیدی سالانه پیش بینی شده در واحدهای داخلی عبارتند از:

 

محصول استان ظرفیت تولید سالانه
تایر رادیال موتورسیکلت آذربایجان غربی، تهران 9،500 تن
تایر بایاس موتورسیکلت تهران، سمنان، اردبیل، یزد 18،000 تن

 

کدهای آیسیک مرتبط با طرح توجیهی تولید تایر موتورسیکلت

در این قسمت از طرح توجیهی تولید تایر موتورسیکلت، کدهای بین المللی تعریف شده برای انواع تایر موتورسیکلت (کدهای آیسیک ISIC)، ارائه شده است. این کدها عبارتند از:

 

شرح محصول کد آیسیک ISIC
تایر های وسایل نقلیه دوچرخ اعم از موتور، دوچرخه و اسکوتر 2511312392
تایر موتورسیکلت 2511412394
تایر رادیال موتورسیکلت 2511512395
تایر بایاس موتورسیکلت 2511512396

 

کد تعرفه گمرکی برای ارائه در طرح توجیهی تولید تایر موتورسیکلت

طبق آخرین آمار اداره گمرک ایران، کدهای گمرکی یا Hs Code مرتبط با طرح توجیهی تولید تایر موتورسیکلت عبارت است از:

 

شرح محصول کد تعرفه گمرکی
تایر های وسایل نقلیه دوچرخ اعم از موتور، دوچرخه و اسکوتر 40114000

40115000

انواع تایر موتور سیکلت

 

واردات و صادرات تایر موتور سیکلت

به منظور بررسی وضعیت بازار محصول، در این قسمت از طرح توجیهی تولید تایر موتورسیکلت، لازم است تا صادرات و واردات این محصول را بررسی نماییم. طبق آخرین اطلاعات اداره گمرک ایران، بیشترین حجم واردات انواع تایر موتورسیکلت با کد تعرفه گمرکی 40114000، از مبدا هند با 65% بوده است و بیشترین حجم صادرات این محصول نیز، به مقصد افغانستان با 55% بوده است. حجم صادرات و واردات انواع کمپرسور از سال 85 تا 98 در نمودار و جدول زیر ارائه شده است:

نمودار واردات و صادرات انواع تایر موتورسیکلت با کد تعرفه گمرکی 40114000 در طی سالهای 85 تا 98

جدول واردات و صادرات انواع تایر موتورسیکلت با کد تعرفه گمرکی 40114000 در طی سالهای 85 تا 98

 

سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی کارگاه تولید تایر موتور سیکلت

بر اساس محاسبات انجام شده برای راه اندازی کارخانه تولید تایر موتورسیکلت با ظرفیت تولید 20،000 تن انواع تایر در سال، پیش بینی می شود به زمینی به مساحت 25،000 مترمربع نیاز داشته باشیم. در جدول زیر می توانید سایر موارد محاسبه شده در طرح توجیهی تولید تایر موتورسیکلت را مشاهده نمایید:

 

ظرفیت تولید سالانه 20،000 تن
نرخ برابری دلار 60،000 تومان
مساحت زمین مورد نیاز 25،000 مترمربع
زیربنای کل 12000 مترمربع
میزان سرمایه گذاری ثابت 394 میلیارد تومان بدون احتساب هزینه زمین
ارزش ماشین‌آلات و تجهیزات 270 میلیارد تومان
تعداد نیروی انسانی 260 نفر
بازده داخلی در سال مبنا 35 درصد

 

* آمار و ارقام اعلام شده تقریبی و بر اساس اطلاعات سال 1402 محاسبه شده است. برای محاسبه دقیق تر سرمایه مورد نیاز، به تحقیقات و مطالعات کامل تری نیاز است.

بیشتر بخوانید : 

طرح توجیهی لاستیک

طرح توجیهی جعبه فرمان 

طرح توجیهی چراغ خودرو

طرح توجیهی رادیاتور خودرو 

طرح توجیهی روغن موتور 

طرح توجیهی ضد یخ 

طرح توجیهی ایربگ

طرح توجیهی تولید شمع خودرو 

طرح توجیهی توربو

طرح توجیهی لنت ترمز 

طرح توجیهی کمک فنر خودرو

توجه !

مطالب پیش روی شما صرفا جهت معرفی موضوع به رشته تحریر در آمده است؛ از این رو اعداد و ارقام ذکر شده کاملا تقریبی می باشد.

طرح های توجیهی تهیه شده توسط شرکت بهین صنعت یاب قابل ارائه به نهاد ها، بانک ها و سازمان ها میباشد. این طرح ها با تبعیت از استاندارد های مورد نیاز ارگان مربوطه تنظیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه موردنظرتان با ما در تماس باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس