طرح توجیهی تولید فن رادیاتور خودرو

مقاله پیش رو ” طرح توجیهی تولید فن رادیاتور خودرو ” است که خلاصه ای از طرح نوشته شده توسط کارشناسان شرکت بهین صنعت یاب میباشد.

فن رادیاتور خودرو قطعه‌ای است که وظیفه خنک کردن مایع خنک‌ کننده داخل رادیاتور را بر عهده دارد؛ وقتی موتور خودرو کار می‌ کند، دمای آن افزایش می ‌یابد و مایع خنک ‌کننده جاری در رادیاتور، این حرارت را جذب می‌کند. فن رادیاتور با به جریان انداختن هوای اطراف رادیاتور، به خنک کردن این مایع و در نتیجه خنک شدن موتور خودرو کمک می‌ کند. وظیفه اصلی فن رادیاتور جلوگیری از گرم شدن بیش از حد موتور و حفظ دمای عملیاتی مطلوب برای عملکرد بهینه خودرو است.

بیشتر بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟‌

انواع فن های رادیاتور خودرو

به طور کلی فن‌ های رادیاتور خودرو، بر اساس عملکرد به شش نوع اصلی تقسیم شده و هر کدام از این فن ‌ها بر اساس نیازهای خاص خودرو و طراحی سیستم خنک ‌کننده انتخاب می ‌شوند تا بهترین عملکرد را داشته باشیم.

1) فن رادیاتور مکانیکی

این دسته از انواع فن‌ رادیاتور خودرو، به طور مستقیم از طریق تسمه یا پولی به موتور خودرو متصل می ‌شود و در واقع، از طریق حرکت موتور خودرو فعال می ‌شود. از جمله مهمترین مزایای این نوع فن ها، ساده و اقتصادی بودن آنهاست، اما کارایی آن به سرعت موتور بستگی دارد. از این نوع فن در خودروهای قدیمی‌تر استفاده می شده است.

فن رادیاتور الکتریکی

 

2) فن رادیاتور الکتریکی

این دسته از انواع فن‌ رادیاتور خودرو، با استفاده از نیروی برق خودرو کار می‌ کنند؛ این نوع فن ها به سنسور دما متصل هستند و تنها زمانی که نیاز باشد، فعال می ‌شوند. از جمله مزایای آنها، کارایی بالاتر خنک‌کنندگی بهتر، کنترل دقیق‌تر دما و قابل کنترل بودن است؛ اما در مقابل، از آنجایی که به سیستم الکتریکی نیاز دارد، ممکن است در صورت خرابی سنسورها یا سیستم الکتریکی، دچار مشکل شود.

3) فن رادیاتور کششی (Puller Fan)

انواع فن های رادیاتور خودرو، پشت رادیاتور نصب شده و هوا را از طریق رادیاتور به داخل می ‌کشند. برای نصب در فضاهای کوچکتر مناسب هستند و یکی از رایج ‌ترین نوع فن در خودروهای مدرن به حساب می آیند. مهمترین مزیت آنها کارایی بالاتر در خنک‌ کنندگی است. اما عیب شاخص آنها این است که به فضای کافی در پشت رادیاتور نیاز دارند.

4) فن فشاری (Pusher Fan)

این دسته از انواع فن های رادیاتور خودرو، در جلوی رادیاتور نصب شده و هوا را از بیرون به داخل رادیاتور می ‌دمند. برای خودروهایی که فضای کمتری در پشت رادیاتور دارند، مناسب هستند. نصب آسانی دارند و به بهبود جریان هوا در رادیاتور کمک می کنند؛ اما ممکن است کارآمدی کمتری داشته باشند و بیشتر در معرض آسیب باشند.

فن های رادیاتور دوگانه

5) فن های رادیاتور دوگانه (Dual Fan)

این نوع فن رادیاتور خودرو، از دو فن تشکیل شده است که به صورت همزمان یا متناوب کار می ‌کنند و معمولاً در خودروهایی که موتورهای بزرگ ‌تری دارند و یا سیستم ‌های خنک‌ کننده پیشرفته ‌تری دارند، بکار برده می ‌شوند. خنک‌کنندگی آنها بهتر است و می توانند به صورت مداوم در دماهای بالا عمل کنند؛ اما از آنجایی که سیستم های پیچیده تری دارند، نیاز به سیستم کنترلی پیشرفته ‌تر دارند.

6) فن های رادیاتور ویسکوز

این دسته از انواع فن های‌ رادیاتور خودرو نیز از نوع مکانیکی هستند؛ در این فن ها از یک کلاچ ویسکوز استفاده شده است. با افزایش دما، ویسکوزیته کلاچ افزایش می ‌یابد و آنگاه فن به صورت اتوماتیک شروع به کار می ‌کند. بهره‌وری این دسته از فن ها نسبت به فن‌های مکانیکی ساده بالاتر است؛ اما، هزینه بالاتری نسبت به فن ‌های مکانیکی ساده دارند و ممکن است به مرور زمان کارایی کلاچ ویسکوز کاهش یابد.

انواع فن های رادیاتور خودرو

 

واحدهای داخلی فعال در زمینه تولید انواع فن رادیاتور خودرو

در این قسمت از طرح توجیهی تولید فن رادیاتور خودرو، لازم است آمار و اطلاعات واحدهای تولیدی داخلی فعال در زمینه تولید انواع فن رادیاتور خودرو آورده شود. بر اساس اطلاعات منتشر شده، در حال حاضر، به ترتیب، استان های مرکزی، قزوین، گیلان، البرز بیشترین حجم تولیدات انواع فن خودرو را به خود اختصاص داده اند. محصولات و ظرفیت تولیدی سالانه پیش بینی شده در واحدهای داخلی عبارتند از:

 

محصول استان ظرفیت تولید سالانه
انواع فن خودرو قزوین، گلان، البرز، مرکزی 2،592،000 عدد
پروانه فن خودرو 1،409 تن

 

کدهای آیسیک مرتبط با طرح توجیهی تولید فن رادیاتور خودرو

در این قسمت از طرح توجیهی تولید فن رادیاتور خودرو، کدهای بین المللی تعریف شده برای انواع فن رادیاتور (کدهای آیسیک ISIC)، ارائه شده است. این کدها عبارتند از:

 

شرح محصول کد آیسیک ISIC
انواع فن خودرو 3190512344
پروانه فن خودرو 2520412604

 

کد تعرفه گمرکی برای ارائه در طرح توجیهی تولید فن رادیاتور خودرو

طبق آخرین آمار گمرک ایران، کدهای گمرکی یا Hs Code مرتبط با طرح توجیهی تولید فن رادیاتور خودرو و انواع فن خودرو عبارت است از:

 

شرح محصول کد تعرفه گمرکی
انواع فن خودرو 84152010
پروانه فن خودرو 39269099

 

کارگاه تولید انواع فن رادیاتور خودرو

 

واردات و صادرات انواع فن رادیاتور

به منظور بررسی وضعیت بازار محصول، در این قسمت از طرح توجیهی تولید فن رادیاتور خودرو، لازم است تا صادرات و واردات این محصول را بررسی نماییم. طبق آخرین اطلاعات اداره گمرک ایران، بیشترین حجم واردات انواع فن رادیاتور خودرو با کد تعرفه گمرکی 84152010، از مبدا چین با 75% بوده است. حجم صادرات و واردات انواع فن رادیاتور از سال 85 تا 98 در نمودار و جدول زیر ارائه شده است:

نمودار واردات و صادرات انواع فن خودرو با کد تعرفه گمرکی 84152010 در طی سالهای 85 تا 98

جدول واردات و صادرات انواع فن خودرو با کد تعرفه گمرکی 84152010 در طی سالهای 85 تا 98

 

سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی کارخانه تولید فن رادیاتور خودرو

بر اساس محاسبات انجام شده برای راه اندازی واحد تولید فن رادیاتور خودرو با ظرفیت تولید 250 تن پروانه فن خودرو در سال، پیش بینی می شود به زمینی به مساحت 5000 مترمربع نیاز داشته باشیم. در جدول زیر می توانید سایر موارد محاسبه شده در طرح توجیهی تولید فن رادیاتور خودرو را مشاهده نمایید:

 

ظرفیت تولید سالانه 250 تن
نرخ برابری دلار 60،000 تومان
مساحت زمین مورد نیاز 5000 مترمربع
زیربنای کل 3000 مترمربع
میزان سرمایه گذاری ثابت 34.8 میلیارد تومان بدون احتساب هزینه زمین
ارزش ماشین‌آلات و تجهیزات 19،2 میلیارد تومان
تعداد نیروی انسانی 44 نفر
بازده داخلی در سال مبنا 38 درصد

 

* آمار و ارقام اعلام شده تقریبی و بر اساس اطلاعات سال 1402 محاسبه شده است. برای محاسبه دقیق تر سرمایه مورد نیاز، به تحقیقات و مطالعات کامل تری نیاز است.

بیشتر بخوانید : 

طرح توجیهی جعبه فرمان 

طرح توجیهی چراغ خودرو

طرح توجیهی رادیاتور خودرو 

طرح توجیهی روغن موتور 

طرح توجیهی ضد یخ 

طرح توجیهی ایربگ

طرح توجیهی تولید شمع خودرو 

طرح توجیهی توربو

طرح توجیهی لنت ترمز 

طرح توجیهی کمک فنر خودرو

توجه !

مطالب پیش روی شما صرفا جهت معرفی موضوع به رشته تحریر در آمده است؛ از این رو اعداد و ارقام ذکر شده کاملا تقریبی می باشد.

طرح های توجیهی تهیه شده توسط شرکت بهین صنعت یاب قابل ارائه به نهاد ها، بانک ها و سازمان ها میباشد. این طرح ها با تبعیت از استاندارد های مورد نیاز ارگان مربوطه تنظیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه موردنظرتان با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس