طرح توجیهی تولید سویا | بررسی فنی مالی و اقتصادی + جداول صادرات

طرح توجیهی تولید سویا

سویا یکی از انواع حبوبات است که متعلق به جنوب شرقی اسیا است. دانه سویا بدلیل کاربردهای بسیار آن و خاصیت خوراکی‌اش بسیار معروف می‌باشد. مواد غذایی حاصل از سویا شامل شیر سویا، توفو، سس سویا و روغن سویا می‌باشد. در ادامه خلاصه ای از طرح توجیهی تولید سویا بررسی میشود.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

سویا چیست؟

سویا از دسته محصولات حبوباتی است. اصالت این محصول غذایی پرخاصیت به جنوب شرق آسیا بر می گردد. سویا به عنوان یک محصول غذایی با ارزش و پروتئین دار در بین دیگر حبوبات مشهور است. این محصول غذایی دارای خواص فراوان و کاربردهای گوناگون است افراد می توانند در بسیاری از غذاها سویا را جایگزین دیگر مواد غذایی نمایند.

فواید مصرف سویا

فیبر، ایزوفلاون و پروتئین موجود در سویا موجب افزایش سلامت بدن انسان می گردد. مصرف این ماده پرخاصیت به افرادی که دچار بیماری قلبی هستند، توصیه می گردد. علاوه بر این سویا موجب بهبود ورم مفاصل، کاهش وزن، عملکرد بهتر مغز، کاهش مشکلات یائسگی می شود. همچنین گفته می شود خوردن این ماده غذایی می تواند خطر مبتلا شدن به سرطان سینه را در زنان و خطر مبتلا شدن به سرطان پروستات در مردان را کاهش دهد.

دانه سویا در تهیه غذا و مواد شیمیایی کاربرد فراوان دارد. روغن گرفته شده از سویا یکی از بهترین روغن های موجود است. در درون سویا مقدار زیادی اسید لینولئیک وجود دارد به همین دلیل مصرف روغن سویا برای سرخ کردن مناسب نمی باشد. اسید آمینه دانه سویا کمتر از اسید آمینه موجود در کنجد است اما اسید آمینه لیزین موجود در دانه سویا در سطح بالاتری قرار گرفته است. میزان پروتئین موجود در دانه سویا نسبت به دیگر دانه ها قابل قیاس نیست. دانه سیاه از لحاظ داشتن مقدار قابل توجهی پروتئین و روغن ارزش بالایی دارد. دانه سویا از لحاظ ظاهری هم اندازه نخود است و در بخش های مختلف همچون طب گیاهی کاربرد بسیار فراوانی دارد.

شیر سویا، سس سویا، روغن سویا، قطعات سویای بسته بندی شده و مایونز سویا از جمله محصولات تهیه شده از دانه سویا می باشد.

تحقیقات انجام شده نشان می دهد مصرف این ماده غذایی پر پروتئین تاثیر مثبت فراوانی روی کلسترول بدن داشته و آن را به تدریج کاهش می دهد. بنابراین کسانی که دارای کلسترول هستند، بهتر است با مصرف سویا درمان خود را آغاز کنند. بیماری هایی همچون دیابت نوع ۲، سنگ صفرا، کم خونی ، آرتروز، پیری، صدمه به نخاع، بیماری کلیوی و هر گونه التهاب با مصرف سویا روند بهبود پیش می گیرند. همچنین کسانی که به اضافه وزن دچار هستند، مصرف این محصول غذایی می تواند کمک شایانی به این افراد نمایند.

طرح توجیهی تولید سویا

ویژگی های اصلی سویا از هر لحاظ

پروتئین سویا از لحاظ شکل فیزیکی دانه ای شکل است . این مواد غذایی هم به صورت گرانول درشت  و هم به صورت پودری عرضه می گردد. رنگ این محصول کرم شیری تا رنگ نخودی است.پروتئین سویا با بوی طبیعی مخصوص به خود در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. هیچ گونه بوی بدن ناشی از اکسیداسیون شدن سویا حس نمی شود.

بررسی شرایط سویا در بازار

ایران از لحاظ صنایع غذایی در جایگاه بالایی قرار گرفته است. سویا در کشور نسبت به دیگر محصولات مصرف بیشتری دار و اگر یک سرمایه گذاری درست و با فکر روی آن انجام شود. ممکن است سرمایه گذار سود قابل  توجهی را به دست آورد.

تولید سویا

دانه سویا یکی از منابع غذایی مهم افراد محسوب می شود. اما کارخانه تولید سویا باید متناسب با نیاز بازار دانه سویا عرضه نماید زیرا انبار کردن بیش از حد سویا مقرون به صرفه نخواهد بود. فروش محصولات تلنبار شده به مراتب سخت تر است. راه اندازی خط تولید سویا به یک سری شرایط و میزان قابل توجهی سرمایه نیاز دارد. شما با مطالعه طرح توجیهی تولید سویا می توانید نسبت به تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز، متراژ لازم برای راه اندازی کارگاه، محاسبه هزینه های جانبی همچون راه اندازی آزمایشگاه و بسته بندی محصولات آگاهی پیدا کنید.

سازمان مربوطه برای تایید و ارائه مجوز به تمامی موارد بالا  از جمله نیروی کار مناسب و تمام مسائل فنی کارگاه توجه می کند. پس از بررسی های انجام شده و ارائه مجوز می توان خط تولید را راه اندازی نمود.

خط تولید شیر سویا کاملاً از پروتئین سویا جدا است و هر کدام تجهیزات و دستگاه های مخصوص به خود را دارند.

سویا

سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی خط تولید

حدود ۴ الی ۵ میلیارد سرمایه برای راه اندازی خط تولید سویا نیاز است. این مقدار بسیار متغییر است و با این بدوجه اکثرا مراحل فرآوری به شکل دستی در نظر گرفته شده است..

کد آیسیک مرتبط با تولید سویا

کد آیسیک، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.

شرح کالا کد آیسیک
سویا فرآوری شده ۱۵۴۹۵۱۲۶۷۵
لوبیای سویا جهت استخراج روغن (کشاورزی) ۰۱۱۱۵۱۲۳۲۵
دانه سویا خشک شده ۰۱۴۰۵۱۲۳۱۶
انواع فرآورده حاصل از سویا (به جز سس سویا و جایگزین محصولات لبنی حاصل از سویا) ۱۵۱۴۳۱۲۴۱۴

کد تعرفه مرتبط با تولید سویا

تعرفه گمرکی، یک کد هشت رقمی است که از چهار بخش دوگانه تشکیل شده و برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

در ایران، میزان تولید داخلی کالا، یکی از معیارها برای تعیین این رقم می باشد.

شرح تعرفه کد تعرفه
لوبیای سویا، حتی به‌صورت خرد شده ۱۲۰۱
از دانه سویا ۱۲۰۸۱۰۰۰
مواد پروتئینی تکستوره سویا ۲۱۰۶۱۰۱۱

وضعیت واردات و صادرات سویا

نمودار و جدول میزان واردات و صادرات سویا به شرح زیر می باشد:

نمودار وضعیت واردات و صادرات سویا به تفکیک سال

 

جدول وضعیت واردات و صادرات سویا به تفکیک سال

با توجه به افزایش روز به روز جمعیت و افزایش قیمت گوشت خرید پروتئین گوشت برای هر فردی امکان پذیر نمی باشد به همین دلیل افراد برای به دست آوردن پروتئین لازم بدن تمایل به خرید پروتئین سویا دارند. بنابراین با افزایش تقاضای خرید سویا در بازار سرمایه گذاری در زمینه  تولید سویا یک گزینه عالی برای بدست آوردن سود زیاد می باشد. با طرح توجیهی تولید سویا سرمایه گذاری در این زمینه را آغاز نمایید.

شرکت بهین صنعت یاب، با بیش از یک دهه تجربه و تخصص در زمینه ارائه طرح های توجیهی، آمادگی خود را جهت ارائه و تدوین طرح توجیهی تولید سویا اعلام می دارد.

 

مطالب مرتبط :‌

طرح توجیهی بسته بندی گوشت 

طرح توجیهی نان صنعتی 

طرح توجیهی سس

طرح توجیهی مارمالاد 

طرح توجیهی بسته بندی عسل 

طرح توجیهی بسه بندی غلات صبحانه 

طرح توجیهی خشکبار 

طرح توجیهی ماکارونی و انواع آن 

طرح توجیهی شیره خرما و انگور 

طرح توجیهی آدامس 

طرح توجیهی پروتئین بار 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس